Učit a neučit!

23.06.2021

Koloběžku do každé školy!

Všichni to předvídali, mnozí se nějak připravili, některým to pak skutečně fungovalo, ale stejně dnes nikdo ani nedoufá, že by to mohlo stačit.

Žactvo se nedávno po dlouhém a pro všechny nesmírně náročném zápasu s distanční výukou (a především s distančním bytím) vrátilo do školních lavic připomínajíc v mnoha ohledech válečné zajatce - počty prořídlé, fyzická kondice nevalná a psychická pohoda v troskách. Jejich vůle jít do školy byla a je ohromná, ale spíš instinktivní. Celou dobu jim bylo jasné, že chtějí potkat spolužáky osobně, ale najednou neví, jak s kamarády mluvit. Sami dobře vidí, že mají v některých předmětech skluz, ale jsou často paralyzovaní. Třeba námahou z oprašování důležitých návyků, nebo šokem z faktu, že se časem jistě vrátí všechny ty věci, které jim dělaly starosti i bez pandemie (zkoušení, testy, diktáty, známky a ano - někdy i prachobyčejné zvonění).

Potrvá ještě dlouho, než doběhnou zameškané (kéž tím nikdy nikdo doopravdy nemyslel žebříčkovou nervovou soustavu, ani přechodníky) a najdou ztracenou rovnováhu. Školy a lidé v nich se teď měsíc snažili pomáhat jim s tím co nejvíc. Jenže cokoliv stihli jakžtakž rozjet, už za týden utnou prázdniny. Ty by snad mohly prospět alespoň té socializaci, ale pro žáka bude v září návrat do rytmu školy opět vyčerpávající jako první rande. V září se totiž budou dohánět resty a od října budou školáčci normálně hákovat a honit plán pětiletky. Učitel jistě chápe, že přehnaným tlakem na pilu víc uškodí, než pomůže a rád tento poznatek ve své práci zohlední. Laická veřejnost ale bude svůj vlastní tlak na výkon stupňovat s každou další "distančně prosvištěnou" učební látkou - stačí si vzpomenout, jak upřímně a nadšeně nedávno dav rodičů volal po likvidaci poloviny letních prázdnin ve vyšším zájmu vzdálené budoucnosti nehledě na dnešní stav vlastních dětí).

Co všechno školy zkusí a jak je v tom ministerstvo podpoří, to se dozvíme nejpozději v září. Do té doby na tom bude pracovat spousta schopných lidí, kteří už si za poslední rok a půl poradili s kde-čím. Dle různých avíz a doporučení už dnes celkem správně pracují s myšlenkou víc si hrát, než učit. Možná by ale stálo za to, zkusit krom takového učení-neučení i nějaké zkoušení-nezkoušení, písemky-nepísemky a tresty-netresty. Koho taková představa zajímá, může hledat inspiraci v pohádce "Koloběžka první", nebo hotové řešení na www.heroica.cz*

* Měl to být ten druh textu co úplně nenápadně, ale dostatečně přesvědčivě přivede čtenáře na stránku s nabízenou službou. Autor si ale lekci "jak tamty texty psát opravdu dobře" kvůli distanční výuce jen tak prosvištěl a tak si není zcela jist výsledkem. Do září ale praktickým cvičením dožene aspoň něco, protože má v plánu celé prázdniny krmit heroický facebook články o tom, jak co v Heroice funguje a na co všechno se to celé náramně hodí**

** Toto chtěla být pro změnu nenápadná nápověda, že kdo bude ten heroický facebook sledovat, kde-co se dozví ;)