Motivace

Ukažte jim cíl!

Srozumitelný cíl

Přijmou jej, když jej pochopí

Jistě se mezi dětmi najdou takové, které dostaly cílevědomost do vínku. Mnoho lidí však tuto schopnost nezíská ani v dospělosti. Soustředit se na činnost, které smysl nám uniká, je namáhavé a umí rychle vyčerpat (zvláště, když nás sama činnost nijak neláká).

Jak žákům 5.B vysvětlit, že jim dnešní námaha přinese užitek v daleké budoucnosti? (Pro ně je přeci 10 let to samé, co pro jejich učitelku 40) Jak to navíc vysvětlit tak, aby to nejen pochopili, ale přijali a pamatovali si? Odpověď je prostá: nevysvětlujte jim to.

Nechte je to prožít v bezpečném prostředí hry a na jejím konci se společně ohlédněte. Nestane se zázrak. Pořád to budou děti se vším, co k tomu patří. Dáte jim ale důležitou zkušenost, která v nich díky silnému zážitku zůstane dlouho. Ta pak bude pracovat pro vás, pro jejich rodiče a především pro děti samotné.


Lákavý cíl

Dosáhnou jej, když budou chtít

  • Učit se celý večer na písemku z obratlovců, to je práce a námaha. Mnohdy však motivem není vědomá touha po poznání, ale zoufalá potřeba zabránit katastrofě v podobě zlé známky, či jiného hodnocení, které může nehezky ovlivnit náladu rodičů.
  • Strávit večer přípravou na průzkum zpustlých ruin tvrze a zápas s tou bestií, která je obývá, to je výzva hodná hrdiny. Navíc je na takových místech možné objevit cenné poklady a s trochou štěstí i některý ze vzácných runových kamenů.
  • Propojit hru s realitou a nechat žáky usilovně poznávat obratlovce kvůli uznání skutečného hrdiny a zisku fiktivních předmětů, to je svým způsobem lest. Prohlédnou ji, ale poznají, že jim v ničem neškodí a je zábavná. Proto ji přijmou.
  • Stačí pak žákům ukázat, jak jejich úsilí pomohlo za rok vyrůst hernímu hrdinovi a že je v jejich moci udělat to samé ve svém skutečném příběhu. To je Heroica.